Spośród wszystkich czterech Ewangelii, ta najzwięźlej opisuje „początek ewangelii o Jezusie Chrystusie, Synu Bożym”. Chociaż sama Księga nie wymienia imienia autora (co dotyczy zresztą wszystkich Ewangelii), to jednak jednomyślne świadectwo Kościoła z początków jego istnienia stwierdza, że powstała ona za sprawą Jana Marka. Wychowywał się on w Jerozolimie i należał do pierwszego pokolenia chrześcijan. Miał wyjątkową okazję współpracowania z trzema apostołami Nowego Testamentu: Pawłem, Barnabą i Piotrem. Według Papiasza (około 130 roku po Chrystusie) oraz innych ojców Kościoła z II wieku po Chrystusie, Marek wykorzystał w Ewangelii informacje uzyskane dzięki swej współpracy z Piotrem, napisał ją w Rzymie i zaadresował do wierzących w tym mieście. Mimo że nie znamy dokładnej daty powstania tej księgi, większość uczonych datuje ją na lata 50. – 60 po Chrystusie; mogła to być pierwsza z napisanych Ewangelii.

Autor: Marek 
Temat: Jezus, Sługa - Syn
Data: 55 - 65 rok po Chrystusie

Czytaj -  Ewangelię według Św. Marka

 

Cel
W latach 60 po Chrystusie społeczeństwo rzymskie było dla wierzących bardzo okrutne – wielu z nich torturowano, wielu też skazał na śmierć cesarz Neron. Jak mówi tradycja, wśród chrześcijańskich męczenników w Rzymie w tamtym okresie znaleźli się także apostołowie Piotr i Paweł. Jan Marek, jeden z przywódców Kościoła, został natchniony przez Ducha Świętego do napisania tej Ewangelii, będącej prorocką przepowiednią lub duszpasterskim pouczeniem dotyczącym czasu prześladowań. Przedstawiając życie, cierpienie, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa, chciał wzmocnić wiarę wierzących w Rzymie oraz w razie potrzeby pobudzić ich do cierpliwego znoszenia prześladowania z powodu Ewangelii Pana.

Przegląd
W pełnym życia opowiadaniu Marek przedstawia Jezusa jako Syna Bożego i znoszącego cierpienie sługę – Mesjasza. Zwraca uwagę na wydarzenie, które miało miejsce w Cezarei Filipowej, i to, co nastąpiło potem, gdyż wtedy właśnie zarówno tożsamość Jezusa, jak i cel jego misji cierpienia zostały w pełni objawione jego dwunastu uczniom. Pierwsza połowa tej Ewangelii koncentruje się głównie na cudach Jezusa i jego władzy nad chorobami i demonami – daje w ten sposób do zrozumienia, że w jego rękach jest Boże Królestwo. Jednak w Cezarei Filipowej Jezus wyraźnie mówi swoim uczniom, że „musi wiele wycierpieć, musi być odrzucony przez starszych, arcykapłanów oraz uczonych w Piśmie i musi zostać zabity, a po trzech dniach zmartwychwstać”. W Ewangelii Marka znaleźć można wiele fragmentów wyjaśniających, że cierpienie stanowi cenę uczni ostwa. Jednakże, jak to ukazuje zmartwychwstanie Jezusa, po cierpieniu dostąpimy Bożego usprawiedliwienia.

Cechy szczególne
Jest to Ewangelia akcji, podkreślająca raczej to, co Jezus zrobił, niż powiedział (znajdujemy w niej opis osiemnastu cudów, ale tylko cztery przypowieści. Jako Ewangelia skierowana do Rzymian, wyjaśnia żydowskie zwyczaje, zaniedbując za to wszystkie żydowskie rodowody i opowiadania o narodzinach, tłumaczy aramejskie słowa i używa terminów łacińskich. Ewangelię tę charakteryzuje gwałtowność i pośpiech – nagłe rozpoczynanie opowiadania i szybkie przechodzenie od jednego wydarzenia do drugiego, podkreślone pojawiającym się 42 razy przysłówkiem „nagle”. Księga ta jest żywym, zręcznie skonstruowanym i zwięzłym opisem wydarzeń z życia Jezusa.