Jan, umiłowany apostoł ponownie przedstawia się jako „starszy” (wer. 1; zob. Wstęp do Drugiego Listu Jana). Ten osobisty list jest adresowany do wiernego chrześcijanina imieniem Gajus (wer. 1), przypuszczalnie z jakiegoś zboru w Azji Mniejszej. Podobnie jak jak pozostałe jego listy. Trzeci List Jana został najpewniej napisany z Efezu w późnych latach osiemdziesiątych lub wczesnych latach dziewięćdziesiątych. Pod koniec pierwszego stulecia, wędrowni kaznodzieje podróżujący od miasta do miasta, byli powszechnie wspierani przez wierzących, którzy przyjmowali ich w domach i pomagali w dalszej podróży (wer. 5-8, por. 2J 10). Gajus był jednym z wielu wiernych chrześcijan, którzy serdecznie gościli i wspierali zaufania godnych wędrownych sług ewangelii (wer. 1-8). Jednakże jeden z przywódców, Diotrefes, w sposób arogancki sprzeciwiał się autorytetowi Jana i odmawiał gościny wędrownym braciom przez niego przysyłanym.

Autor: Jan
Temat: Wierne postępowanie
Data: 85-95 r. po Chrystusie

Czytaj - Trzeci List Św. Jana

 

Cel
Jan napisał ten list, aby pochwalić Gajusa za wierną gościnność i wspieranie spolegliwych wędrownych sług ewangelii oraz pośrednio ostrzec buntowniczego przywódcę Diotrefesa, oznajmiając jednocześnie własne przybycie.

Przegląd
W trzecim Liście Jana wspomniane są z imienia trzy osoby.

[1] Gajus otrzymuje ciepłą pochwałę za swoje bogobojne chodzenie w prawdzie (wer.3-4) i przykładną gościnność wobec wędrownych braci (wer.5-8).

[2] Diotrefes dyktatorski przywódca, jest krytykowany za swą pychę (lubi odgrywać kierowniczą rolę”, wer. 9) i jej przejawy: odrzucenie poprzedniego listu Jana (wer. 9), spotwarzanie go, odmawianie gościny posłańcom Jana i grożenie ekskomuniką tym, którzy ich przyjmują (wer. 10).

[3] Demetriusz, prawdopodobnie przewoźnik tego listu lub pastor pobliskiego zboru, otrzymuje pochwałę jako człowiek wierny prawdzie i cieszący się dobrą sławą (wer. 12).

Cechy szczególne
List charakteryzują dwie cechy.

[1] Choć krótki, zapewnia wgląd w kilka ważnych aspektów historii pierwszego Kościoła pod koniec pierwszego stulecia.

[2] Występują wyraźne podobieństwa między Trzecim i Drugim Listem Jana. Oba listy różnią się jednak pod jednym istotnym względem: Trzeci List Jana zawiera pochwałę gościnności i wspierania spolegliwych wędrownych kaznodziejów, podczas gdy Drugi List Jana kładzie nacisk na to, by nie okazywać gościnności i wsparcia niespolegliwym kaznodziejom, aby nie okazało się, że wierzący popierają fałsz lub złe uczynki.